Suunnitelma oli kunnianhimoinen ja aikataulu tiukka, kun uusi Pietaripuistikon urakointi aloitettiin Pietarsaaressa syksyllä 2023. Tavoitteena oli uudistaa ajokaistat sekä leventää kävely- ja pyöräteitä. Frostdahl Infra valittiin projektin pääurakoitsijaksi, ja vuosi myöhemmin kaupunki pystyi ylpeänä vihkimään käyttöön uuden esplanadin.
Kun Pietarsaaren tekninen lautakunta alkoi suunnitella Pietaripuistikon uudistusta, kävi nopeasti ilmi, että tästä tulisi yksi kaupungin historian vaikeimmista kunnallisteknisistä projekteista. Noin kilometrin pituisen esplanadin suunniteltu uudelleenjärjestely oli laaja, ja urakointi vaatisi tarkkaa liikenteenohjausta vilkkaasti liikennöidyllä kadulla.
Tie kohti parempaa liikenneturvallisuutta
Pietaripuistikkon on pitkään tunnettu puutteellisesta liikenneturvallisuudestaan, mikä johtui osittain siitä, että joillakin risteävillä kaduilla ei ollut väistämisvelvollisuutta. Uudistuksen myötä esplanadilla otettiin käyttöön yhtenäinen etuajo-oikeus, samalla kun aiempi kaksikaistainen tie muutettiin yksikaistaiseksi tieksi, jossa on leveämmät kävely- ja pyörätiet.
Esplanadin uudistuksessa Frostdahl Infra ja heidän alihankkijansa ovat muun muassa kaivaneet vanhat päällysteet ja reunakivet, luoneet uuden perustan tielle, asentaneet sadevesikaivoja, upottaneet kaapeleita sekä asfaltoineet uudet ajoradat ja jalkakäytävät.
Monimutkainen liikenteenohjaus
Kuten odotettiin, liikenteenohjaus oli projektin kannalta ratkaisevaa. Frostdahl Infran huolellisen suunnittelun ansiosta sekä yksityisautoilijat että urakoinnin kuorma-autot ja koneet pystyivät saavuttamaan määränpäänsä tietöiden aikana. Kun Frostdahl Infra sulki tietyn tieosuuden, varmistettiin, että kaikki tarvittavat toimenpiteet – perustustöistä asfaltointiin ja reunakiviin – toteutettiin nopeasti ja järjestelmällisesti. – Käytännössä jaoimme esplanadin kuuteen eri segmenttiin, joita työstimme osittain rinnakkain saadaksemme sekä työn että liikenteen sujumaan.
Tiukat aikataulut ja tyytyväiset tilaajat
Kun uusi esplanadi valmistui syyskuun 2024 lopussa, kaupunki juhlisti sitä järjestämällä vihkiäisseremonian.
“Olen erittäin tyytyväinen Frostdahlin työnjohtoon ja tapaan, jolla he ovat johtaneet tätä projektia.”
Kaupungin kannalta projekti oli menestys, ei vähiten siksi, että aikataulu piti. Pietarsaari oli saanut merkittävän valtionavustuksen esplanadin uudistamiseen, ja avustuksen ehtona oli, että projekti valmistuu tietyn ajan kuluessa. Kun esplanadi vihittiin käyttöön, Frostdahl Infra oli pysynyt aikataulussa kokonaisen kuukauden etuajassa. – Olen erittäin tyytyväinen Frostdahlin työnjohtoon ja tapaan, jolla he ovat johtaneet tätä projektia. Aikataulu on pitänyt ja viestintä on ollut hyvää, sanoo Pietarsaaren kaupungininsinööri Frank Bäcksholm.
Frostdahl Infra voi myös katsoa taaksepäin projektiin tyytyväisenä.
– Meitä ilahduttaa, että tilaajamme sai lopputuloksen, johon he ovat tyytyväisiä. Tietääkseni kaupunki ei ole aiemmin järjestänyt vihkiäisseremoniaa vastaavalle infrastruktuuriprojektille. Pidämme sitä merkkinä siitä, että he arvostavat panostamme, toteaa Frostdahl.